THỰC TRẠNG VÀ GIẢI PHÁP NÂNG CAO CHẤT LƯỢNG HỌC TẬPCHO SINH VIÊN TRƯỜNG ĐẠI HỌC SƯ PHẠM THỂ DỤCTHỂ THAO THÀNH PHỐ HỒ CHÍ MINH
DOI:
https://doi.org/10.2023/blunisj.9.9.2025.33Tóm tắt
Nghiên cứu này đã xác định được những vấn đề liên quan đến thực trạng hoạt động học tập của sinh viên Trường Đại học Sư phạm Thể dục thể thao Thành phố Hồ Chí Minh (ĐHSP TDTT TP.HCM) khi tham gia các học phần lý thuyết và thực hành. Mặc dù các ý kiến phản hồi của người học về chương trình đào tạo chuyên ngành Giáo dục Thể chất của Trường ĐHSP TDTT TP.HCM là rất tích cực (94,19% nhận định ở mức “Rất tốt” và “Tốt”), nhưng thực tế sinh viên vẫn còn gặp những khó khăn nhất định trong hoạt động học tập (31% đối với giờ học thực hành và 48,4% ở các giờ học lý thuyết). Sự hỗ trợ tích cực của giảng viên (chiếm 50,3% ý kiến) được xem là một trong những yếu tố quan trọng thúc đẩy chất lượng hoạt động học tập của sinh viên trong các giờ lý thuyết cũng như thực hành. Trên cơ sở các kinh nghiệm giáo dục được đúc kết từ những nghiên cứu tương đồng, chúng tôi đã đề xuất 3 nhóm giải pháp dành cho nhà trường, giảng viên và sinh viên. Những giải pháp cơ bản này được xây dựng gắn liền với đặc thù hoạt động đào tạo của chuyên ngành Giáo dục thể chất tại Trường ĐHSP TDTT TP.HCM.
ABSTRACT
This study provides a detailed analysis of the learning challenges faced by students at the Ho Chi Minh City University of Physical Education and Sport (UPES), with a specific focus on both theoretical and practical modules. The central finding of this research reveals a noteworthy dichotomy: while learner feedback concerning the institution's Physical Education curriculum demonstrates a high degree of satisfaction (with a significant 94,19% of participants rating it as either “Very Good” or “Good”), this positive perception does not fully align with their practical academic experiences. The data indicate that students encounter substantive impediments in their learning, affecting 31% during practical sessions and a more pronounced 48,4% within theoretical lectures, a disparity that warrants further examination. Further analysis identifies the crucial role of academic staff. Proactive pedagogical support and guidance from lecturers (cited by 50,3% of respondents) emerges as a pivotal determinant in elevating the quality of student learning across both instructional settings. Consequently, informed by established pedagogical insights from cognate studies, this research puts forth a tripartite framework of strategic recommendations. These recommendations are systematically structured to address the distinct responsibilities of the university administration, its lecturers, and the students. Each proposed solution is meticulously tailored to the unique institutional context and specific pedagogical characteristics of the Physical Education program at UPES, thereby aiming to bridge the gap between curriculum approval and students' practical challenges.